Baka för en god sak

Sveriges nya bakningstradition har fått luft under vingarna. Med nya kommersiella möjligheter.
Det är egentligen mycket enkelt; barn bakar till förmån för andra barn. Idén skapades av Lars Møller från Danmark och har under 16 år gjort ”Bag for en Sag” i Danmark till landets största event. Mer än 1600 skolor och förskolor i 475 danska orter deltar. Barn, föräldrar, mor- och farföräldrar, lärare, pedagoger osv. deltar varje år i Bag for en Sag och samlar in pengar till en barnorganisation i Danmark.
2018 startade projektet ”Baka för en god sak” i Sverige, i samarbete med BRIS. Målet är att hjälpa BRIS i deras arbete, och naturligtvis samla in pengar till organisationen. Precis som i Danmark, bjuder man i Sverige in alla skolor, förskolor och liknande till att baka, den 20 oktober 2021. Alla bakverk säljs till exempelvis familj, vänner och personal – och alla pengar går oavkortat till BRIS.
”Vi har skapat Danmarks största succé och nu skapar vi Sveriges största. Barn hjälper andra barn, bakar och lär sig samtidigt lite om bakning, kökshygien mm. Utöver detta skapar vi en förståelse hos barn, om att alla barn inte har det lika lätt”, säger Lars Møller.
Det speciella med Baka för en god sak är att det är barn som hjälper andra barn. Det ökar både barnens och samhällets medvetande och ger en unik social förståelse. Men det är inte bara barn som kan dra fördel av Baka för en god sak. I Danmark har en rad företag gått in som sponsorer och samarbetspartners.
Corporate Social Responsibility med ett syfte
”Detta är ett fantastiskt CSR-projekt med en mycket stor synlighet. Det ger också kommersiella möjligheter, för genom Baka för en god sak når man brett ut till både barnfamiljer, undervisningspersonal, skolor, förskolor osv. Dessutom är det fritt fram även för företag att baka och skapa en bra dag för medarbetarna”, säger Lars Møller.
Från 2021 har ett stort avtal ingåtts med ett av Sveriges största mediaföretag. Så därför är Baka för en god sak en gyllene möjlighet för företag som vill vara med och göra skillnad, och samtidigt skapa synlighet för både projektet och sig själv.
Bild: Adobe Stock