Nyhetsbrev 1-2020

Hirsiset erövrar Sverige: ”Överraskad av all hjälp vi fått!”

Carl Törner
Hirsiset erövrar Sverige: ”Överraskad av all hjälp vi fått!”

Finska hustillverkaren Hirsiset är ett av företagen som haft stor nytta av Finsk-svenska handelskammarens tjänster. Företagets vd Markku Mäläskä är nöjd med hjälpen vid etableringen i Sverige.

Sedan 1936 har Handelskammaren erbjudit finska företag rådgivning, nätverk och mycket mer vid expansion till Sverige. Hirsiset med huvudkontor i Uleåborg har tidigare erfarenhet av försäljning utomlands men har ändå haft nytta av tjänsterna. Företaget har fått hjälp med att hitta återförsäljare och de tre som är verksamma i nuläget har alla tillkommit genom handelskammarens försorg.

– Vi hade tidigare bara en återförsäljare i Sverige men han hade det mest som en hobby, berättar Markku Mäläskä.

Återförsäljarna är entreprenörer och egna företagare som säljer Hirsisets hus genom sina egna butiker och plattformar. Markku berättar att Hirsiset ställer höga krav på att återförsäljarna verkligen kan branschen. I nuläget återfinns samtliga i Sveriges södra delar men planen är att hitta nya partners i norr framöver.


Det är inte bara tjänster kopplade direkt till försäljning som Hirsiset fått hjälp med. Handelskammaren har också stöttat med mer administrativa tjänster som momsregistrering i Sverige och tillgång till möteslokaler.

– Vi är positivt överraskade över hur mycket hjälp vi har fått, säger Markku och vill rekommendera andra företag att använda handelskammarens tjänster.

Hirsiset tillverkar bland annat enfamiljshus i storleksordningen 120–160 kvadratmeter. Företaget riktar in sig på helhetslösningar som börjar vid ritbordet och sträcker sig hela vägen till monteringen. Byggmaterialet utgörs av furu som köps in från virkesförädlare i norra Finland. Varje hus finns i ett antal standardmodeller som kan anpassas efter kundens önskemål.

– Vi vägleder våra kunder genom hela byggnadsprocessen för att kunna säkerställa att deras önskemål uppfylls.


Generellt råder inga större skillnader mellan företagets kunder i Finland jämfört med kunderna i Sverige.

– Det finns inte så många skillnader nuförtiden skulle jag vilja säga. I vårt fall kanske att finländare är mer bekanta med våra produkter än vad svenskar är, säger han.

Anne Masalin och Markku Sirviö, marknadsrådgivare på Finsk-svenska handelskammaren, hjälper bolagen när de ska in på den svenska marknaden med rådgivning. Det innefattar bland annat att anordna event, söka efter möjliga samarbetspartners, starta bolag i Sverige, hitta kunder och göra marknadsanalyser.

– Vi skräddarsyr handelskammarens tjänster efter kundens behov. I ett inledande möte går vi igenom kundens affärsmodell, nuvarande situation och behov när det gäller den svenska marknaden. Därefter ger vi förslag på nästa steg och hur vi kan hjälpa till. Målet är att hitta den bästa vägen ut på den svenska marknaden, säger Masalin.

Bilder: Hirsiset.


Relaterade artiklar