Jungle Juice Bars Noora Fagerström: Viktigt att göra grundarbetet innan man beger sig till Sverige

Att söka tillväxt utomlands var en självklarhet för Jungle Juice-grundaren Noora Fagerström. Lansering i Sverige var det naturliga första steget.
Noora Fagerström kom på sin affärsidé att sälja smoothies under en semesterresa i Singapore 2009. Så fort hon kom hem grundade hon Jungle Juice Bar, och har nu byggt upp ett framgångsrikt företag med 52 barer i Finland och 4 i Sverige.
Att ta steget utomlands hörde till planerna redan från början. 2017 öppnades den första Jungle Juice-baren i köpcentret Gallerian i centrala Stockholm. Med sig i fickan hade Fagerström en gedigen konsument- och konkurrensanalys över mellanmålsmarknaden i Stockholm. Då hon förhandlat om utrymmen i Gallerian var det bara att börja. Helt lätt var det dock inte.
“Vi stötte på en hel del utmaningar”, berättar hon. Den första var att hitta arbetstagare. Med ett helt okänt varumärke var det svårt att ens locka till sig studeranden som ville extraknäcka.
“Vi löste det genom att sätta en annons på en Facebook-grupp för finländare som bodde i Stockholm. Den vägen fick vi ett par finländska försäljare som redan kände till varumärket Jungle Juice.”
Men med facit i hand konstaterar Fagerström att det hade varit viktigast att först anställa en lokal landschef.
“Det skulle ha gått lättare om man haft någon på plats med klart ägarskap, en person som verkligen brinner för verksamheten och kan vara närvarande dagligen och själv bemöta kunderna.”
En lokal landschef hade också haft det lättare att leda de svenska medarbetarna.
“Arbetskulturen är lite annorlunda i Sverige”, konstaterar Fagerström.
I början hade Fagerström också som avsikt att satsa på marknadsföring. Den givna strategin hade varit att anlita en så kallad influencer, det vill säga en person som livnär sig på att marknadsföra olika produkter på sina profiler i sociala media. Men svenska influencers visade sig vara rejält mycket dyrare än i Finland. Fagerström beslöt sig för att klara sig utan en stor marknadsföringssatsning och valde att prioritera synligheten i köpcentret.
Istället för att lägga pengar på dyra marknadsföringskampanjer satsade Fagerström på en diger marknads- och konkurrensanalys.
”Det skulle jag uppmana alla företagare som ska ta steget ut ur Finland att göra. Det är jätteviktigt att känna till konkurrenterna för att veta vilka produkter man ska satsa på.”
Smoothie-konsumenterna i Stockholm har lite annorlunda preferenser än finländska.
“I Finland ser vi på smoothies som ett mellanmål mellan träningarna, och till exempel proteintillägg är vanligare här. I Stockholm, där man kanske tänker lite mer på vad man äter, ser konsumenterna smoothies som ett tillägg till lunch. Där finns fler vegetarianer och man är mån om att äta mycket grönt.”
Även om pandemin tvingat Jungle Juice att lägga ytterligare expansionsplaner tillfälligt på is, har Fagerström fortfarande ambitionen att expandera i Sverige. Men det kanske inte blir en storstad utan någon mindre ort i norra Sverige.
“Pandemin har visat att storstäder är ganska sårbara”, konstaterar hon.