Nyhetsbrev 1-2020

När det kommersiella och konstnärliga möts

Patrik Lindfors
När det kommersiella och konstnärliga möts

Det finns ett stort antal olika yrkesroller inom den kreativa sektorn. Vissa jobbar med kreativa uppgifter i företag och organisationer medan många andra arbetar som egna företagare och projektanställda.

De många frågeställningar som uppstår när det kommersiella och konstnärliga möts diskuterades på Finsk-svenska handelskammarens seminarium den 22 januari 2020 på Finlands ambassad i Stockholm.

Efter inledande ord av Finlands ambassadör i Sverige Liisa Talonpoika och Finsk-svenska handelskammarens vd Kjell Skoglund berättade Moomin Characters producent Kira Schroeder och All Things Commerce vd Jonas Forth om vad som förde Tove Jansson och Mumin från anonymitet till global framgång.

Finlands ambassadör Liisa Talonpoika inledde seminariet.

För att kunna skapa ett mervärde som gynnar både uppdragsgivare och kreatörer gäller det att hitta en balans och kommunikation där den konstnärliga integriteten, friheten och kreativiteten kombineras med ett kommersiellt tänkande.

Schroeder och Forth beskrev i sin presentation de faktorer som kan få ett konstnärskap att blomma ut och på sikt generera intäkter. Pengarna är avgörande eftersom de i sin tur gör det möjligt att utveckla både det konstnärliga och kommersiella. Det gällde i högsta grad Tove Jansson och Mumin.

När Jansson byggde upp verksamheten kring Mumin var licensindustrin outvecklad. Hon insåg att hon var tvungen att ta en mer aktiv roll eftersom vissa muminprodukter hade kommit ut på marknaden utan hennes kännedom. Detsamma ägde rum inom filmbranschen, där Muminfilmer gjordes i Japan, Polen och Ryssland. Jansson försökte i mån av möjlighet återfå kontrollen över sin skapelse.

Kira Schroeder och Jonas Forth berättade om Tove Janssons förhållande till det kommersiella kring muminfigurerna.

Schroeder och Forth gav ett konkret råd baserat på Janssons karriär: Inse vad du är bra på och bygg ett nätverk som kompletterar dig själv. Det gjorde det möjligt för Jansson att skapa en omfattande verksamhet kring Mumin.

”Det är möjligt att göra pengar och samtidigt behålla kontrollen över det konstnärliga”, konstaterade Forth.

Moderator för seminariet var Johanna Stenback, som är producent på Moomin Characters. I paneldebatten deltog Roleff Kråkström, VD på Moomin Characters, Kristin Tjulander, Marketing & Sales Director på Rights & Brands, Patrick Ullman, VD på Rights & Brands, Andrea Svanbäck, marknadsföringschef på Förlaget och Annika Sucksdorff, Head of Film Production Sweden på SF Studios. Seminariet avslutades med en presentation av Ann Charlott Hästö från ACH architecture.

Bilder: Martin von Pfaler


Relaterade artiklar