Svenska konsumenter inför Black Friday: lyxar till det hemma

Den stora shoppingdagen Black Friday närmar sig. För ett år stod hemelektronik och kläder högst upp på listan över vad konsumenter i Sverige planerade att fynda i under Black Friday.
Anna-Carin Nordvall, universitetslektor och docent vid Företagsekonomiska institutionen på Uppsala Universitet med konsumentbeteende som specialområde, gissar att prylar man använder hemma kommer att stå högst upp på listan under årets Black Friday som infaller den 27 november.
– Det finns en stark efterfrågan på prylar man behöver för att kunna leva sitt liv hemma. Istället för att gå på gym köper man träningsredskap för hemmabruk. Trädgårdsprodukter gick åt under sommaren. Nu tror jag att heminredning kommer att vara högt uppe på listan.
Nordvall tycker sig kunna skönja att en viss trygghetsorientering präglar köpbesluten.
– Vi vill i allt högre grad veta varifrån varorna kommer, och föredrar lokalt producerade varor. Vi vill köpa saker vars produktionsprocess och material vi känner till. I och med pandemin har vi blivit mer trygghetsfokuserade på alla plan, säger hon.
Även om den svenska ekonomin precis som alla andra länder har backat under pandemin tror Nordvall att både Black Friday och julhandeln, som allt mer förflyttas till nätet, kommer att vara livlig.
– Vi reser ju inte och äter inte på restaurang, vilket gör att man har mer pengar för shopping än tidigare år. Och nu i år vill de flesta trösta sig med att lyxa till det hemma.
Hurdana heminrednings- och klädprodukter är de svenska konsumenterna ute efter i år?
– Det nordiska ligger i tiden. Vad gäller mat handlar det om rena smaker och inom heminredning är avskalad design i ropet. Enkel finess skulle jag säga biter bäst i år!