Exportledarskapsforum i Jakobstad

Visste du att Jakobstadsregionen står för mer än en tredjedel av hela Österbottens exportvärde? Regionen är en framgångssaga inom företagsamhet, exportkraft och resiliens med mer än 8000 företag inom olika livskraftiga branscher.
För att uppmärksamma exporten och fördjupa kunskapen arrangerar vi i samarbete med regionens fem kommuner Export Leadership Forum – en seminarie- och nätverksdag.
Ledare från företagen Snellman, Baltic Yachts, Genero, Norcar, Beamex, Mirka och Raniplast delar med sig av nycklarna till sina framgångar. Seminariet inleds med perspektiv om nuläget från några av ministeriernas och näringslivets experter. Seminariedagen följs av en galamiddag.
Fakta om seminariet
Tid: Onsdag 29 oktober 2025 klockan 13.30–16.00.
Plats: Schaumansalen, Köpmansgatan 10 och Salutorget 1, Jakobstad
Anmälan: Senast 8 oktober via anmälningsformuläret (extern länk)
Huvudtalare
- Mikael Antell, biträdande avdelningschef vid Utrikesministeriet och tidigare ambassadör
- Nina Kopola, styrelsemedlem i Atria Oyj och före detta Director General för Business Finland
- Joakim Strand, Europa- och ägarstyrningsminister
Paneler
Efter Key Note-anförandena får vi ta del av paneler med erfarna experter från regionens företag. Moderator för panelerna är Stefan Wallin, Senior Advisor och tidigare försvarsminister.
Panel 1: B2C Anpassa sig eller försvinna?
- Markus Hellström, Koncerndirektör, Snellman Group
- Tom von Bonsdorff, VD, Baltic Yachts Ab
- Sebastian Östman, Chief Growth Officer & Co-founder, Genero Ab
Förmågan att förstå kunders förväntningar men att dessutom överträffa förväntningarna är en av de avgörande kompetenserna på den internationella marknaden. Kundförståelse är inte tillräckligt. Det krävs också ledarskap som förändrar. Företagen måste anpassa sig till förändrade behov från kunderna. Vi frågar: Anpassa sig eller försvinna – hur har företagen överlevt förändringarna?
Panel 2: B2B Långsiktighet på en förändrande marknad
- Lotta Lindén-Svarvar, VD, Norcar Ab
- Jan-Henrik Svensson, VD, Beamex Ab
- Stefan Sjöberg, Ordförande och VD, Mirka Ab
Företag som säljer varor eller tjänster till andra företag har särskild branschkännedom eller förmåga att samla information från marknaden och förmåga att förstå vilken typ av investeringar kundföretagen står inför. Ett företag som existerat i 30-50 år har förändrats mycket över tid. Vi frågar: Hur leder man i en miljö ägarnas långsiktighet kombineras med snabba förändringar på marknaderna?