Podcasten "Menesty Ruotsissa"
I fjärde avsnittet av podcasten "Menesty Ruotsissa" berättar Jaana Tarkki, vd för 24 Pesula, om var ett företag som vill satsa på Sverige ska börja. I andra säsongens tidigare avsnitt hör vi representanter för företagen Roschier, Sini-tuote och TILA Creative House berätta med konkreta exempel om hur man lyckas i Sverige.
Finländska företag är hetare i Sverige än någonsin. Ännu år 2019 letade Tanja Piha inför första säsongen av podcasten efter företag som uppnått en miljon euro i omsättning i Sverige. Nu berättar de intervjuade företagen om hur de uppnått en omsättning på upp till 100 miljoner euro!
Totalt ges fem avsnitt ut på Spotify. De två första publicerades före midsommar, återstående tre utkommer under hösten. Alla avsnitt är på finska.
Avsnitt

Fjärde avsnittet
22 oktober 2025
Jaana Tarkki, vd för 24 Pesula
Tanja Piha gästas av Jaana Tarkki
24 Pesula berättar om var ett företag som vill satsa på Sverige ska börja: hur man grundar ett företag, hur man öppnar ett bankkonto, hur man bygger nätverk och hur man hittar en bra revisionsbyrå.
I podcasten intervjuar Tanja Piha företagare från Finland som lyckats på den svenska marknaden. Alla avsnitt är på finska.

Tredje avsnittet
8 oktober 2025
Johanna Hamro-Drotz, vd för Sinituote
Tanja Piha gästas av Johanna Hamro-Drotz
Johanna Hamro-Drotz startade erövringen av den svenska marknaden genom att gräva fram två TikTokare inom städbranschen.
Är Sinituote det första finska konsumentvarumärket att erövra den svenska marknaden sedan andra världskriget?
I podcasten intervjuar Tanja Piha företagare från Finland som lyckats på den svenska marknaden. Alla avsnitt är på finska.

Andra avsnittet
18 juni 2025
TILA Creatives grundare Tiia Vanhatapio
Tanja Piha gästas av Tiia Vanhatapio
Kärleken tog Tiia Vanhatapio till Sverige. Sedermera har hon förälskat sig också i landet självt. De svenska karaktärsikonerna lärde hon känna när hon arbetade med Ingmar Bergmans kulturarv.
Den svenska nyfikenheten och viljan att lära sig av andras framgångar och misslyckanden är en framgångsfaktor bakom de internationella svenska varumärkena. Vanhatalos TILA Creative House är ett projekt som erbjuder fysiskt utrymme och en lokal i Stockholm för de kreativa näringarna. Lyssna på avsnittet så förstår du hur man bör göra om du är intresserad av att kommersialisera sin litteratur, konst eller musik i Sverige eller om du vill förstå vad Sidostesukka skulle kunna göra för att nå samma framgång som Happy Socks.

Första avsnittet
4 juni 2025
Om hur Roschier uppnådde över 100 miljoner euro i omsättning i Sverige inom den ytterst konservativa juridikbranschen
Tanja Piha gästas av Mikko Manner
Roschier startade sin verksamhet i Sverige för 20 år sedan och idag ligger företagets omsättning i Sverige på över 100 miljoner euro. Bakom framgången för Roschier ligger rätt nyckelpersoner och det faktum att företaget samarbetat mellan Finland och Sverige. Och hur hänger detta samman med den svenska kungens rådgivare? Lyssna på avsnittet så vet du.