Nyheter

Signium utmanar rekryteringsbranschen

Signium utmanar rekryteringsbranschen

Rekryteringsbranschen har historiskt ofta präglats av riskaversion, där säkra lösningar prioriterats framför att våga utforska nya vägar. Signium utmanar detta genom att söka nyfikna ledare som vågar tänka utanför boxen – alltid utan att kompromissa med kvaliteten i rollen som den mest moderna affärspartnern.

"En av de största utmaningarna för ägare, styrelser och ledningsgrupper har länge varit att skapa en enkel, visuellt tydlig och sammanhängande helhetsbild av sin organisation - en bild där kultur, ledarskap och affärsresultat hänger ihop", säger Christopher Thölix, Managing Partner i Stockholm & Helsingfors för den globala ledarskaps- och ledarrekryteringsbyrån Signium.

Signium har här i Sverige & Finland, genom över 20 års gediget arbete med de starkaste resurserna på nordiska marknaden, tagit sig an just denna utmaning. Resultatet är Star Model: en egenutvecklad plattform bestående av åtta olika utvärderingsverktyg som alla vilar på samma ramverk. Det unika med modellen är att den skapar ett gemensamt språk och en direkt jämförbarhet mellan organisationsnivåer och individnivåer, där kulturmönster, personlighetsdrag, motivationsfaktorer och ledarskapsbeteenden tydliggörs – men tillgänglig redan på 14 olika nationella språk, inklusive svenska och finska.

Christopher Thölix, Signium
Christopher Thölix, Managing Partner, Signium - Stockholm & Helsingfors

”Genom tex STAR-modellens Culture Due Diligence (CDD) kan organisationens kultur kartläggas med gedigen precision – inte bara i nuläget utan också i förhållande till var nyckelintressenter vill att kulturen borde vara och hjälpa VDn utveckla de områden i organisationen som släpar efter målbilden. I kombination med marknadens mest moderna personlighetstester, motivationskartläggningar och 360-graders återkopplingar skapas en helhetsbild som inte bara beskriver hur verksamheten och ledarskapet fungerar idag, utan även pekar ut vägen framåt”, berättar Thölix.

Detta är särskilt relevant i dagens snabbt föränderliga och osäkra omvärld. För att navigera genom komplexa och skiftande marknadsförutsättningar krävs TRYGGA ledare – personer som inte bara står stadigt i sin egen trygghet och sina värderingar, utan som också matchar den kultur och riktning organisationen vill utveckla.

Star Model möjliggör just detta på ett unikt sätt genom att identifiera, rekrytera och utveckla ledare som i all sannolikhet kommer att stärka, snarare än störa, den önskade kulturella riktningen och det ekonomiska resultatet. Star Model är uppbyggd på 5 olika huvuddimensioner varav de första tre är områden som ofta mäts inom psykologin - den rödfärgade (prestationsdrivna), den gula (engagemangsdrivna), den blå (processdrivna). Men det som nyckelintressenter globalt under de senaste 15 åren understrukit betydelsen av att förstå, är dels den orangefärgade omvärldsdrivna dimensionen (kundfokus och de kommersiella aktiviteterna), och dels den grönfärgade nyfikenhetsdrivna dimensionen (motorn för möjligheter och förbättringar).

Signium vill vara utmanaren i rekryteringsbranschen. Historiskt har branschen ofta präglats av riskaversion, där säkra lösningar prioriterats framför att våga utforska nya vägar. De utmanar detta genom att söka nyfikna ledare som vågar tänka utanför boxen – alltid utan att kompromissa med kvaliteten i rollen som den mest moderna affärspartnern.

Det är med denna precision och långsiktighet som Signium vill vara den mest moderna och relevanta affärspartnern för sina klienter i frågor som rör styrelseledamot- och ledarskapsrekrytering, ledarutveckling och organisationskultur. Med rötter i en McKinsey-spinoff för 75 år sedan och en global närvaro över hela världen, fortsätter Signium att utvecklas – alltid med sikte på nästa nivå av kvalitet, insikt och kundvärde.

Relaterade artiklar