Nyhetsbrev

Glöm dyra rekryteringar: hitta bäst kompetens samtidigt som du sparar pengar – 3 tips

Anita Rae
Glöm dyra rekryteringar: hitta bäst kompetens samtidigt som du sparar pengar – 3 tips

Du har publicerat en jobbannons, men får inga bra ansökningar. Första tanken för många är att vända sig till ett bemanningsföretag som löser problemet. Men visste du att det finns fler effektiva och lönsamma sätt att hitta rätt person till rollen?

Vissa roller är svåra att tillsätta, särskilt de som kräver specialistkompetens eller där efterfrågan är hög. När tidspressen gör sig påmind är det lätt att vända sig till ett bemanningsföretag eller headhunter som ser till att man får en kandidat på plats. Det är en lösning som ofta fungerar bra – men den kostar en rejäl slant.

Så vad kan du göra istället? Här är tre förslag för att lyckas med rekryteringen till ett mindre pris från Anita Rae, Head of Business på vårt medlemsföretag Jobbland.

1. Få fler kandidater att se er jobbannons

De flesta av era kandidater har redan ett jobb. De söker inte aktivt. Du kommer inte att nå dem om du bara publicerar en jobbannons.

Så vad ska du göra? Istället för att köra på med headhunting direkt så kan du marknadsföra annonsen på digitala plattformar där kandidater befinner sig under ledig tid. De flesta av oss, 85 procent av Sveriges befolkning, spenderar tid på sociala medier varje dag.

Det här alternativet är mer prisvärt än headhunting. Man kan säga att det fungerar som en variant av digital headhunting där algoritmerna hittar dina kandidater åt dig, och uppmanar dem att söka jobbet.

2. Låt kandidaterna veta så mycket om arbetsplatsen som möjligt

Om marknadsföringen av din jobbannons ska göra susen så behöver ni ha en attraktiv platsannons.

Ett misstag många arbetsgivare gör är att de glömmer bort att berätta tillräckligt mycket om sig själva i platsannonsen.

Så, vad bör inkluderas i platsannonsen för att göra rollen extra tilltalande?

Konkreta beskrivningar av arbetsuppgifter, arbetskultur, lönespannet för rollen, stämningen på jobbet och vilka förmåner ni erbjuder.

Det kan kännas märkligt att sätta ord på detta men vi lovar att det är värt det! Den här informationen kan vara avgörande för att få kandidaten att klicka på ansök.

Tänk själv – är det inte så att ju mer information du har om ett jobb, desto mer sannolikt är det att du inser om det passar dig eller inte?

3. Gör det roligt och lätt att söka jobb hos er

Hur nyfiken och intresserad en kandidat än är av en roll hos er så kan ert ansökningssystem göra att de väljer bort er. CV, personligt brev och hundrafemtio fält att fylla i. Om det är krångligt att ansöka kommer många att tappa lusten.

80 procent* läser jobbannonser på mobilen, så om de kan söka direkt från sin telefon så får ni garanterat fler ansökningar.

Nya sätt att söka jobb och rekrytera är mer lönsamt

Fler och fler arbetsgivare konkurrerar om talangerna och det är viktigt att jobba strategiskt med framförhållning för att kunna fortsätta vara en arbetsgivare som många vill jobba hos.

Ditt employer brand spelar en central roll för att säkerställa inflödet av kandidater och det innebär att du slipper spendera stora summor på rekrytering av enskilda roller.

* Användardata från Jobbland.se

Bild: Tommi Haapaniemi / Duunitori

Jobbland – ett nytt sätt att hitta

Jobbland.se är en modern jobbsökarsajt vars jobbsökmotor visar alla lediga jobb inom olika branscher i Sverige. Jobbland är dotterbolag till den finska jobbsökarsajten Duunitori och lanserades i Sverige år 2019.

Om du är nyfiken på hur du kan börja jobba med nya sätt att rekrytera, som är mer ekonomiskt fördelaktiga, så är du välkommen att boka in dig på en kostnadsfri strategisk rådgivning hos Jobbland.

Relaterade artiklar