Investera i hjärnans välmående

Investera i hjärnans välmående

Våra hjärnors välmående har utsatts för extra stora påfrestningar under coronapandemin. Det har sipprat in osäkerhet, vardagsrutinerna har kastats över ända och de fysiska mötena människor emellan har minskat.

Denna artikel är information från en av våra medlemmar

Som tur är finns det föregångare som fått upp ögonen för situationen. Hälsoriskerna kommer fortsätta att öka om vi inte investerar i hjärnans välmående. Det är en förutsättning för att individen, arbetsgemenskapen och samhället ska nå framgång.

Sveriges regering lyfter starkt fram betydelsen av utveckling och välbefinnande i arbetslivet. Svenska KK-stiftelsen, Gymnastik- och idrottshögskolan GIH investerar tillsammans med tolv företag sammanlagt drygt 120 miljoner kronor i ett långvarigt forskningsprojekt för att kartlägga hjärnans hälsa. Finansieringen används för att utveckla förebyggande tjänster och handlingsmodeller när det gäller hjärnans välmående.

Hjärnans välmående nyckeln till framgång

LovelyLife erbjuder programmet LovelyLife® Wellness Coaching som stöder hjärnans välmående. Programmets struktur och innehåll har testats i Finland som en del av ett projekt för att stöda hjärnans välmående och som får stöd av Arbetarskyddsfonden. Resultaten är övertygande. Med hjälp av de val vi gör i vardagen kan vi märkbart förbättra hjärnans välmående.

LovelyLife-coachningarna har bidragit till att stärka välmåendet hos nyckelpersonerna i flera finländska och internationella bolag. LovelyLife Wellness Coaching och LovelyLife Coach Training skapar möjligheter att öka produktiviteten, knyta nyckelpersonerna närmare bolaget, stärka imagen som en ansvarsfull arbetsgivare och minska sjukfrånvaron.

Låt dig inspireras av hjärnans möjligheter och låt din entusiasm synas! Låt oss följa med på din resa mot välmående och låt oss hjälpa dig att bygga en strategi för välmåendet i företaget. Med konkreta åtgärder kan vi skapa framgång i Finland, Sverige och övriga världen.

5 tips för att stärka din hjärnas välmående

  1. Andas djupt. Stanna upp och andas djupt 5–10 gånger. Fäst samtidigt uppmärksamhet på vilka signaler din kropp sänder. Du förbättrar din koncentrationsförmåga och sömnkvalitet.
  2. Ät regelbundet. Var mån om din energinivå under dagen.
  3. Rör på dig på ett sätt som känns bra. Hjärnan räknar varje steg. Idrott är den snabbaste metoden för att bli av med stresshormoner.
  4. Var mån om din sömn. Prioritera din sömn, även om du prutar på allting annat.
  5. Gör sådant som är roligt. Gör någonting varje dag som får dig på gott humör.

Skribenten Alisa Yli-Villamo är IhanaElos grundare och vd. Hon är också coach och utbildare på företaget. Tidigare har hon jobbat med företagsekonomi. IhanaElo Oy utvidgar sin verksamhet till Sverige under varumärket LovelyLife.

Tilläggsinformation: alisa@lovelylifecoaching.com

https://www.linkedin.com/in/alisa-yli-villamo/

Relaterade artiklar